9. sep, 2017

Loslaten van overtuigingen, hoe doe je dat?

 

  • Hoe herken je de negatieve overtuiging?
  • Hoe buig je een negatieve overtuiging om naar een positieve overtuiging?
  • Hoe neem je afscheid van de negatieve overtuiging.
  • Hoe maak je je de positieve overtuiging eigen?
  • Wat te doen bij terugval naar een oude overtuiging?

 

Hoe herken je de negatieve overtuiging?

Een negatieve overtuiging is een overtuiging waarvan je eigenlijk wel weet dat het je niet vooruit brengt. Deze zit al zoveel jaar vastgeroest dat je er elke keer weer op terugvalt. Je bent deze gaan geloven en je hebt je er misschien wel bij neergelegd. Soms is deze overtuiging zelfs handig, omdat het je vooral niet aanspoort tot verandering, wat best eng kan zijn en zorgt ervoor dat je lekker in je comfortzone blijft.

 

Hoe buig je een negatieve overtuiging om naar een positieve overtuiging?

Als je de negatieve, belemmerende overtuiging hebt herkent en je wilt hem ombuigen naar een positieve werkbare overtuiging, stel je dan het tegenovergestelde voor. 

Ik kan het niet wordt - Ik kan het wel

Ik ben het niet waard wordt - Natuurlijk ben ik het waard

Ik ben niet goed genoeg wordt - Ik ben wel goed genoeg

en ga zo maar door...

 

Door je negatieve overtuiging op te schrijven naar een positieve overtuiging heb je een begin gemaakt naar een blijvende verandering.

 

Hoe neem je afscheid van je negatieve overtuiging?

Dit doe je door deze door te lezen en te  weten dat deze overtuiging niet waar is. Misschien was het ooit waar, bijvoorbeeld toen je nog niet kon zwemmen of iets anders nog niet kon. Er zijn altijd dingen die je niet zal kunnen zoals bijvoorbeeld winnaar op wimbledon bijvoorbeeld. Maar waarschijnlijk is dat ook niet wat je wilt bereiken. Wat jij wel wilt bereiken kun je bereiken, enkel door je overtuiging te veranderen.

 

Hoe maak je je de positieve overtuiging eigen?

Je weet nu hoe je je wilt voelen en door bijvoorbeeld een visionboard/moodboard, een meditatie, een affirmatie kun je je hersenen opnieuw trainen om de nieuwe overtuiging te integreren in jezelf.

 

Wat te doen bij terugval naar een oude overtuiging?

Natuurlijk bestaat de kans dat je oude overtuiging zo nu en dan oppopt. Dit is helemaal niet erg. Je zilt hem nu snel herkennen. Je weet al dat deze niet waar en dat kun je ook tegen jezelf zeggen. Vervolgens werk je dan weer verder vanuit je nieuwe overtuiging. Elke keer weer totdat je nieuwe overtuigingen volledig zijn geïntegreerd.

Zo ga je blijer en zelfverzekerder door het leven.

 

 

 

 

20. apr, 2017

The present moment. We kennen het allemaal. Leef in het hier en nu. Iedereen heeft het erover, maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Iedereen dwaalt af naar het verleden en vaak juist naar dingen die we graag anders hadden gezien.


Het is heel menselijk om dit te doen dus je hoeft het jezelf niet kwalijk te nemen. Het heeft alleen wel een hoop nadelen, waaronder;

1. Het kost je energie die je niet kunt gebruiken in het probleemloze heden, sterker nog, door in het verleden te denken heb je niet eens oog voor het probleemvrije heden.

2. Je denkt na over zaken die je niet meer kunt veranderen en besteed daar je kostbare tijd en aandacht aan die je ook in leuke dingen had kunnen steken.

3.Je gaat je over het algemeen niet beter voelen over het gebeurde, eerder slechter omdat het scenario in je hoofd steeds slechter wordt en je dus wederom een hoop energie kost.

Mindfulness leert je negatieve gedachten herkennen en loslaten. Je leert positieve gedachten op te roepen en vast te houden en het leert je meer aanwezig te zijn in het moment. Zo leer je genieten van het leven zoals het zich nú aandient en de minder leuke dingen in het leven te accepteren zoals ze zijn.

Hierdoor ervaar je veel meer rust en houd je energie over voor de mooie dingen in het leven.

20. apr, 2017

Veel mensen kampen met een burnout. Deze mensen worden vaak niet begrepen door de buitenwereld omdat je een burnout aan de buitenkant niet kunt zien en mensen al gauw na een tijdje vinden dat je de draad maar weer op moet pakken.

Veel bedrijfsartsen nemen de burnout niet serieus en willen je veel eerder terug op de werkvloer dan je aankunt.

Hierdoor ervaar je nóg meer stress en in plaats van verbetering vindt verslechtering plaats.

Mensen die herstellende zijn van een burnout krijgen vaak weinig begrip. Als je weer de straat op kan voor boodschappen, sporten, lopen etc dan kun je ook wel weer aan het werk.

Zo komt er een schuldgevoel bij die je wordt aangepraat en dit helpt je niet bij je herstel.

Een mindfulness cursus kan je leren om meer rust in te bouwen en compassie voor jezelf. Je leert los te laten wat anderen vinden en de meditatie helpt je weer rust te vinden in het hier en nu.

1. apr, 2017

Waar je energie in stopt groeit

Waar je energie in stopt groeit. We weten het allemaal maar toch lijkt het moeilijk er ook goed mee om te gaan.

Waarom steken we energie in negatieve zaken? Vaak als we iemand tegenkomen die klaagt gaan we mee in de negatieve energie van de ander. Zeker als die persoon zijn angst op jou wil overbrengen. Help, het gaat niet goed met de economie, de banenmarkt, de hele wereld, noem maar op. Dus daar gaan we het dan uitgebreid over hebben hoe slecht het gaat.

Gevolg? Je gaat met een rotgevoel verder met je dag en wellicht blijft het nog wel langer hangen.

Mindfulness heeft mij geleerd om:

Meer bij mezelf te blijven
Niet mee te gaan in de angst of negatieve energie van een ander
Mocht ik toch afgeleid worden door negatieve energie dan herken ik dat snel en hervat ik mijzelf.
Positief in het leven te staan. Hierdoor veranderde mijn hele leven, want je trekt hierdoor ook positieve mensen aan. Negatief ingestelde mensen transformeren met je mee of laten je los.
Ook leerde het mij compassie voor mijzelf en voor anderen te hebben. Negatieve energie snel ombuigen naar positief en om gelukkig en dankbaar in het leven te staan. Hierdoor ging er een wereld aan kansen voor mij open.

Ik kreeg de kans om anderen ook te leren mindful in het leven te staan en daar ben ik heel dankbaar voor. Cursisten gaan na de cursus blij de deur uit met hun welverdiende certificaat en ik ga ook blij de deur uit omdat ik waarde kon toevoegen aan hun leven. Helpen om hun eigen kracht te vinden om mindful, liefdevol en compassievol te zijn.

Door hier mijn energie in te stoppen voel ik me blij, dankbaar en gelukkig en geïnspireerd om nog meer uit het leven te halen.

Waar stop jij energie in?

1. apr, 2017

Werk: gejaagd of de handrem?

Denk jij ook dat je meer werk verzet als je gejaagd doorgaat en doorgaat? En denk jij ook dat je baas alleen blij is als jij hard werkt?
Merk je dat deze manier van werken je op gaat breken?

Probeer het dan eens anders. Gebruik de handrem! Neem als het je teveel wordt even een klein moment voor jezelf. Al is het maar 1 of 2 minuten. Voel je ademhaling, voel je stress en laat het los op de uitademing. Voel waar het vast gaat zitten, voel hoe de stress door je lichaam gaat. Wees je bewust hiervan en laat het langzaam wegebben op de ademhaling. Adem dan nog 3 keer diep en krachtig in en uit. Lange inademing, lange uitademing. Ga dan voor jezelf na of je de stress los hebt kunnen laten. Pak de draad rustig weer op en blijf bij jezelf. Je investeert een paar minuten per dag in jezelf en je zult zien dat je werk, beter gaat, makkelijker wordt en je niet minder hierdoor maar juist meer zult kunnen verzetten met minder moeite. Luister naar jezelf: neem je rust waar nodig, hoe kort ook en ga dan rustig verder.

Goed voor je gemoedstoestand, goed voor je humeur, goed voor je ontstressgehalte en goed voor je gezondheid en voor je omgang met collega's.

Neem hiervoor de tijd. Het lukt niet allemaal van de een op de andere dag. Als het een keer niet lukt dan is dat ook oké. Probeer het de volgende keer gewoon weer. Nieuwe gewoonte aanleren gaat niet van het ene op het andere moment maar als je er mee bezig bent gaat het je wel steeds makkelijker af. Je zult zien dat het anderen opvalt, misschien steek je ze wel aan met jouw nieuwe manier van werken en ze zullen zeker merken dat je minder stress hebt en positiever bent. Ook zul je minder moe thuiskomen. Niet omdat je minder hard gewerkt hebt, maar omdat je beter voor jezelf hebt gezorgd. Je werk komt toch wel af.